Da li su urme dobre za decu?

34

Urme su izuzetno zdravo voće, koje sadrži brojne hranljive sastojke, poput vitamina i minerala. Urme pružaju energiju i važne su za pravilan rast i razvoj dece i beba.

Urme u dečijoj ishrani

Urme su bogate prirodnim vitaminima i mineralima i imaju mnoge zdravstvene koristi za decu. Ovi prirodni proizvodi sadrže ulje, kalcijum, sumpor, gvožđe. Takođe, sveže urme sadrže kalijum, fosfor, mangan, bakar i magnezijum. Svi ovi hranljivi sastojci su veoma korisni za zdravlje dece i beba.

Kalorijska vrednost20 kcal
Ukupna masnoća0.03 grama
Ukupni ugljeni hidrati5.33 grama
Dijetetska vlakna0.6 grama
Šećer4.5 grama
Proteini0.17 grama
Vitamin B60.012 miligrama
Gvožđe0.07 miligrama
Magnezijum3 miligrama
Kalijum 74 miligrama
Sadržaj hranljivih materija u jednoj urmi prosečne veličine

Urme sadrže kalijum. Kalijum je veoma važan za kontrolu dijareje, stoga su urme izuzetno korisne za rešavanje problema dijareje kod dece. 

Istovremeno, plodovi palme datule, urme, mogu delovati i kao laksativna substanca, što ih čini veoma korisnim za decu koja pate od zatvora. Kako biste maksimalno iskoristili pozitivan učinak ovog voća, možete namočiti urme u vodi preko noći i dati ih deci da pojedu ujutru.

Urme sadrže značajnu količinu vitamina A i beta-karotena, a vitamin A sprečava zarazne bolesti.

Kontinuirana konzumacija urmi sprečava nedostatak gvožđa u organizmu. Urme rezultiraju značajnom količinom folata ili folne kiseline, koja je neophodna za pravilan rast i razvoj, kao i za prokrvljenost tela kod dece.

Vitamin C je još jedan hranljivi sastojak neophodan za sprečavanje opasne hemoragijske bolesti ili skorbuta. Svaka osoba, uključujući i decu, treba da unese 60 mg vitamina C dnevno. Vitamin C je sadržan u urmama – na 100g urmi dobićete 14mg vitamina C.

Kako su urme korisne za decu?

Ako se urme konzumiraju svakodnevno, u umerenim količinama, mogu imati čitav niz zdravstvenih benefita, kako za odrasle, tako i za decu:

Urme poboljšavaju opšte zdravstveno stanje dece

Ovo ukusno voće je najbolja alternativa šećeru. Urme su bogate prirodnim šećerima, poput glukoze, fruktoze i saharoze. Konzumiranje urmi će dati energiju dečijem telu. 

Urme poboljšavaju opšte zdravstveno stanje dece (freepik.com)

Urme poboljšavaju zdravlje organa za varenje

Urme su bogate rastvorljivim vlaknima. Rastvorljiva vlakna pomažu digestivnom sistemu – omogućavaju lakše varenje i lakše izlučivanje štetnih materija. Urme su korisne za lečenje zatvora kod dece, a kalijum koji sadrže je efikasan u smanjenju želučanih tegoba i dijareje. Takođe, urme pomažu u jačanju korisnih bakterija u crevima.

Urme utiču na zdravlje kostiju i pročišćavanje krvi

Sveže urme sadrže magnezijum, mangan i selen. Ove hranljive materije su ključne za povećanje snage kostiju i prečišćavanje krvi. Dakle, uvođenjem urmi u ishranu deteta ojačaćete njegov skelet i direktno uticati na krvnu sliku.

Urme eliminišu anemiju

Anemija je problematična i kod odraslih osoba, a u mladom dečijem organizmu koji je u razvoju nedostatak gvožđa može napraviti ozbiljne probleme. Urme su bogate mineralima i korisne su za mnoge zdravstvene probleme. Velika količina gvožđa u urmama učinila je ovo voće savršenim za decu koja imaju anemiju. Urme takođe povećavaju energiju i snagu tela, istovremeno smanjujući osećaj umora i slabosti, koji je posledica anemije.

Urme ublažavaju alergije

Urme sadrže organski sumpor. Prema studiji iz 2002. godine, organska sumporna jedinjenja pozitivno utiču na stepen bola kod alergijske upale.Urme efikasno smanjuju efekte sezonskih alergija.

Urme ublažavaju alergije (freepik.com)

Urme poboljšavaju funkcije mozga

Uzimanjem urmi, količina vitamina B6 se povećava, što pomaže u poboljšanju funkcije mozga.

Urme pomažu kod gubitka kose kod dece

Datulje, ako se redovno koriste, mogu biti efikasne u lečenju gubitka kose kod dece.

Urme utiču na zdravlje dečijih zuba 

Zbog bogatstva Florina, urme su veoma korisne za zdravlje mlečnih zuba.

Urme održavaju ravnotežu tečnosti u dečijem organizmu

Budući da urme sadrže visok nivo minerala kao što su gvožđe i natrijum, one pomažu u održavanju ravnoteže telesnih tečnosti.

Da li se urme mogu davati bebama?

Veoma je korisno koristiti suve urme za poboljšanje zdravlja beba. Suve urme imaju veći sadržaj šećera od svežih urmi.

Kada uvesti urme u bebinu ishranu?

Mnogi medicinski stručnjaci smatraju da sa 6 meseci beba može prvi put da konzumira urme. Urme se mogu davati bebama nakon uvođenja pirinča, potrebnog povrća i voća. Kada uvodite urme u bebinu ishranu, odstranite seme, namočite 1-2 urme u vodi, sameljite ih da napravite pire. Dajte ga kao zaseban obrok ili ga dodajte bilo kojoj hrani za bebe. Poštujte pravilo od tri dana. Ako beba nema alergije, nastavite da joj dajete urme.

Kao i sa svim drugim namirnicama, prilikom uvođenja urmi u ishranu bebe, poštujte pravilo od tri dana (freepik.com)

Koliko urmi dnevno beba sme da pojede?

Dnevni unos urmi varira u zavisnosti od fizičkog stanja pojedinca, ali obično je dovoljno 3 do 5 urmi dnevno. Za bebe i malu decu držite se bliže donjoj preporučenoj granici.

Možete dati najviše 2 do 3 urme dnevno. Po potrebi možete dodati i 1-2 kašičice domaćeg praha od suvih urmi ili sirupa od urmi kao zaslađivač, ako je potrebno. Uvek umereno servirajte urme svojoj deci!

Kako odabrati urme za bebu?

Izaberite meke urme sa glatkom i sjajnom kožom. Pazite da urme nisu obložene kristalizovanim šećerom. Medjool i Deglet Noor su popularne meke sorte urmi, koje se mogu odabrati za hranu za bebe. Urme su dostupne sa i bez koštice. Možete odabrati tip prema svojoj potrebi.

Urme možete kupiti u prodavnicama zdrave hrane ili na pijacama. Čuvajte ih u hermetički zatvorenoj posudi nakon kupovine. Stavite ih u frižider i ostaćesveže  6-8 meseci.

Ako kupujete suve urme, obavezno se odlučite za dobar brend.

Kako dodati urme u ishranu vaše bebe?

U obroke za bebe možete stavljati organske urme u različitim oblicima. Ako želite da dete upoznate sa urmama, imamo nekoliko predloga za pripremu hrane i poslastica:

Urme sa mlekom

Pomešajte urme sa susamom, pistaćima usitnjenim u prah i jogurtom. U poslednjem koraku dodajte mleko, bademe u prahu i malo šafrana.

Alva (8+ meseci)

Da biste pripremili ukusnu alvu od urmi, pomešajte malo brašna sa usitnjenim urmama. Zatim dodajte malo putera. Mešajte zajedno da biste stvorili homogenu smesu. Vaša beba će obožavati ovu ukusnu alvu.

Alvu bogatu gvožđem možete napraviti od cvekle i urmi, bez šećera! To je jednostavan i super ukusan desert za bebe i decu koja rastu. Pogodan je za bebe od 8+ meseci starosti.

Urme možete kombinovati sa brojnim drugim sastojcima i tako ih ponuditi bebi (freepik.com)

Kuglice od urmi i badema (10+ meseci)

Brze i jednostavne energetske kuglice napravljene od urmi i badema. Kuglice od urmi i badema bogate su hranljivim sastojcima i mogu poslužiti kao užina, između obroka, kako bi vaše dete bilo energično! Čak su i idealne za putovanja.

Suve urme u prahu (6+ meseci)

Prirodni zaslađivač za hranu za bebe napravljen od suvih urmi. Može biti zaslađivač za hranu za bebe ili njime možete zasladiti deserte i poslastice, umesto šećera!

Kaša od šargarepe i urmi (6+ meseci)

Ukusna kaša pripremljena sa šargarepom, urmama i ostalim suvim voćem i orasima! Ova kaša ima prirodno sladak ukus od šargarepe i urmi, stoga ne zahteva dodatni zaslađivač.

Milkšejk od urmi i banana (1+ godina)

Kremasti, zdravi milkšejk sa urmama i bananom će vašem detetu pružiti energiju i hranljive materije. Ovaj milkšejk je vrlo zasitan, a ukus je toliko dobar da će ga vaši mališani smazati za čas.

Urme kao desert

U urme dodajte malo mleka ili tople vode i miksajte smesu dok ne postane potpuno homogena. Poslužite je kao desert za decu.

Da li urme mogu imati neželjene efekte kod dece?

Izbegavajte uvođenje urmi u ishranu deteta ubrzo nakon što je počelo sa konzumacijom čvrste hrane. Urme su voće tvrde teksture i ne možete očekivati da će ih beba žvakati, stoga ih ponudite bebi pravovremeno – kad počne da žvaće. Sa 6 meseci preporučuje se da bebi dajete oljušteno meso suvih urmi, koje je meko, ali svakako ga usitnite.

Ako je vaša beba počela da hoda, pobrinite se da bude u sedećem položaju dok jede, kako je hrana koja zahteva žvakanje ne bi gušila.