2.2 C
Novi Sad
utorak, 7 decembra, 2021

Šta je PMS i kako ga ublažiti?

Predmenstrualni sindrom (PMS) je kombinacija simptoma koje mnoge žene dobiju oko 10 do 14 dana pre menstruacije. Većina žena, preko 90%, kaže da imaju neke predmenstrualne simptome, kao što su nadimanje, glavobolja i loše ili promenljivo raspoloženje. Za neke žene ovi simptomi mogu biti toliko jaki da izostaju sa posla ili škole.

Šta je PMS?

Predmenstrualni sindrom je kombinacija fizičkih i emocionalnih simptoma koje mnoge žene dobiju nakon ovulacije i pre početka menstruacije. Istraživači smatraju da se PMS dešava u danima nakon ovulacije jer nivoi estrogena i progesterona počinju dramatično da padaju ako niste trudni. Simptomi PMS-a nestaju u roku od nekoliko dana nakon što žena počne menstruaciju jer nivo hormona ponovo počinje da raste.

Neke žene dobijaju menstruaciju bez ikakvih znakova PMS-a ili samo sa vrlo blagim simptomima. Za druge, simptomi PMS-a mogu biti toliko ozbiljni da otežavaju obavljanje svakodnevnih aktivnosti kao što su odlazak na posao ili školu. Teški simptomi PMS-a mogu biti znak predmenstrualnog disforičnog poremećaja (PMDD). PMS nestaje kada više nemate menstruaciju, na primer nakon menopauze. Nakon trudnoće, PMS se može vratiti, ali možete imati različite simptome PMS-a.

Ko dobija PMS?

Čak tri od četiri žene kažu da imaju simptome PMS-a u nekom trenutku svog života. Za većinu žena, simptomi PMS-a su blagi.

Manje od 5% žena u reproduktivnom dobu dobija teži oblik PMS-a, koji se naziva predmenstrualni disforični poremećaj (PMDD).

PMS se češće javlja kod žena koje:

  • Imaju visok nivo stresa
  • Imaju porodičnu istoriju depresije
  • Imaju ličnu istoriju bilo postporođajne depresije ili depresije

Da li se PMS menja sa godinama?

Da. Simptomi PMS-a mogu da se pogoršaju kako dostignete svoje kasne 30-te ili 40-te i približavate se menopauzi i kada ste u tranziciji u menopauzu, koja se zove perimenopauza.

Simptomi PMS-a
Simptomi PMS-a se menjaju s godinama (shutterstock.com)

Ovo posebno važi za žene čije je raspoloženje osetljivo na promene nivoa hormona tokom menstrualnog ciklusa. U godinama koje su prethodile menopauzi, nivoi vaših hormona takođe rastu i opadaju na nepredvidiv način dok vaše telo polako prelazi u menopauzu. Možda ćete imati iste promene raspoloženja, ili se one mogu pogoršati.

PMS prestaje nakon menopauze kada više nema menstruacije.

Koji su simptomi PMS-a?

Simptomi PMS-a su različiti za svaku ženu. Možete dobiti fizičke simptome, kao što su nadimanje ili gasovi, ili emocionalne simptome, kao što je tuga, ili oboje. Vaši simptomi se takođe mogu menjati tokom vašeg života.

Fizički simptomi PMS-a mogu uključivati:

  • Otečene ili osetljive dojke
  • Zatvor ili dijareja
  • Nadimanje ili osećaj gasova
  • Grčevi
  • Glavobolja ili bol u leđima
  • Nespretnost
  • Niža tolerancija na buku ili svetlost

Emocionalni ili mentalni simptomi PMS-a uključuju:

  • Razdražljivost ili neprijateljsko ponašanje
  • Umor
  • Problemi sa spavanjem (previše ili premalo sna)
  • Promene apetita ili žudnja za hranom
  • Problemi sa koncentracijom ili pamćenjem
  • Napetost ili anksioznost
  • Depresija, osećaj tuge ili plača
  • Promene raspoloženja
  • Manje interesovanje za seks

Šta uzrokuje PMS?

Istraživači ne znaju tačno šta uzrokuje PMS. Promene nivoa hormona tokom menstrualnog ciklusa mogu igrati ulogu. Ove promene nivoa hormona mogu uticati na neke žene više od drugih.

Kako se dijagnostikuje PMS?

Ne postoji jedinstveni test za PMS. Vaš lekar će razgovarati sa vama o vašim simptomima, uključujući kada se pojavljuju i koliko utiču na vaš život.

Verovatno imate PMS ako imate sledeće simptome:

  • Dešavaju se pet dana pre menstruacije tokom najmanje tri menstrualna ciklusa zaredom
  • Završavaju se u roku od četiri dana nakon početka menstruacije
  • Sprečavaju vas da uživate ili radite neke od svojih normalnih aktivnosti

Pratite koje simptome PMS-a imate i koliko su ozbiljni nekoliko meseci. Zapišite svoje simptome svakog dana u kalendar ili pomoću aplikacije na telefonu. Ponesite ove informacije sa sobom kada posetite svog lekara.

Kako PMS utiče na druge zdravstvene probleme?

Otprilike polovina žena kojima je potrebno olakšanje od PMS-a takođe ima još jedan zdravstveni problem, koji se može pogoršati u vreme pre menstruacije. Ovi zdravstveni problemi dele mnoge simptome sa PMS-om i uključuju:

  • Depresija i anksiozni poremećaji. Ovo su najčešća stanja koja se preklapaju sa PMS-om. Simptomi depresije i anksioznosti su slični PMS-u i mogu se pogoršati pre ili tokom menstruacije.
  • Mijalgični encefalomijelitis/sindrom hroničnog umora (ME/CFS). Neke žene navode da se njihovi simptomi često pogoršavaju neposredno pre menstruacije. Istraživanja pokazuju da žene sa ME/CFS takođe mogu imati veće šanse da imaju obilno menstrualno krvarenje i ranu ili preranu menopauzu.
  • Sindrom iritabilnog creva (IBS). IBS izaziva grčeve, nadimanje i gasove. Vaši simptomi IBS-a mogu se pogoršati neposredno pre menstruacije.
  • Sindrom bola bešike. Žene sa sindromom bola u bešici češće imaju bolne grčeve tokom PMS-a.
  • PMS takođe može pogoršati neke zdravstvene probleme, kao što su astma, alergije i migrene.

Kako ublažiti simptome PMS-a na prirodan način?

Ovi saveti će vam pomoći da uopšte budete zdraviji i mogu vam ublažiti neke od simptoma PMS-a.

  • Obavljajte redovnu aerobnu fizičku aktivnost tokom celog meseca. Vežbanje može pomoći kod simptoma kao što su depresija, teškoće u koncentraciji i umor.
  • Birajte zdravu hranu većinu vremena. Izbegavanje hrane i pića sa kofeinom, solju i šećerom u dve nedelje pre menstruacije može smanjiti mnoge simptome PMS-a. 
  • Naspavajte se. Pokušajte da spavate oko osam sati svake noći. Nedostatak sna je povezan sa depresijom i anksioznošću i može pogoršati simptome PMS-a kao što je neraspoloženje.
  • Pronađite zdrave načine da se nosite sa stresom. Razgovarajte sa prijateljima ili pišite u dnevnik. Nekim ženama takođe pomažu joga, masaža ili meditacija.
  • Ne pušite. U jednoj velikoj studiji, žene koje su pušile prijavile su više simptoma PMS-a i gore simptome PMS-a od žena koje nisu pušile.

Koji lekovi mogu da ublaže simptome PMS-a?

Lekovi bez recepta i lekovi na recept mogu pomoći u lečenju nekih simptoma PMS-a.

Sredstva protiv bolova bez recepta koje možete kupiti u većini prodavnica mogu pomoći u smanjenju fizičkih simptoma, kao što su grčevi, glavobolja, bolovi u leđima i osetljivost grudi. Ovi uključuju:

  • Ibuprofen
  • Naproksen
  • Aspirin
PMS razdražljivost
PMS može izazvati fizičke tegobe i psihičke smetnje (shutterstock.com)

Neke žene smatraju da uzimanje leka za ublažavanje bolova bez recepta neposredno pre početka menstruacije smanjuje količinu bola i krvarenja koje imaju tokom menstruacije.

Lekovi na recept mogu pomoći ako lekovi protiv bolova koji se izdaju bez recepta ne deluju:

  • Hormonska kontrola rađanja može pomoći kod fizičkih simptoma PMS-a, ali može pogoršati druge simptome. Možda ćete morati da isprobate nekoliko različitih vrsta kontrole rađanja pre nego što pronađete onu koja pomaže vašim simptomima.
  • Antidepresivi mogu pomoći u ublažavanju emocionalnih simptoma PMS-a za neke žene kada drugi lekovi ne pomažu. Selektivni inhibitori ponovnog preuzimanja serotonina ili SSRI su najčešći tip antidepresiva koji se koristi za lečenje PMS-a.
  • Diuretici mogu smanjiti simptome nadimanja i osetljivosti grudi.
  • Lek protiv anksioznosti može pomoći u smanjenju osećaja anksioznosti.

Svi lekovi nose određene rizike. Razgovarajte sa svojim lekarom ili medicinskom sestrom o prednostima i rizicima.

Da li vitamini i minerali mogu ublažiti PMS?

Možda. Studije pokazuju da određeni vitamini i minerali mogu pomoći u ublažavanju nekih simptoma PMS-a. 

Studije su otkrile prednosti za:

  • Kalcijum. Studije pokazuju da kalcijum može pomoći u smanjenju nekih simptoma PMS-a, kao što su umor, žudnja za hranom i depresija. Kalcijum se nalazi u hrani kao što su mleko, sir i jogurt. Neke namirnice, kao što su sok od pomorandže, žitarice i hleb, imaju dodat (obogaćen) kalcijumom. Takođe možete uzeti dodatak kalcijuma.
  • Vitamin B6. Vitamin B6 može pomoći kod simptoma PMS-a, uključujući neraspoloženje, razdražljivost, zaboravnost, nadimanje i anksioznost. Vitamin B6 se može naći u hrani kao što su riba, živina, krompir, voće (osim citrusa) i obogaćene žitarice. Možete ga uzimati i kao dodatak ishrani.

Studije su pronašle mešovite rezultate za:

  • Magnezijum. Magnezijum može pomoći u ublažavanju nekih simptoma PMS-a, uključujući migrene. Ako dobijete menstrualne migrene, razgovarajte sa svojim lekarom da li vam treba više magnezijuma. Magnezijum se nalazi u zelenom, lisnatom povrću kao što je spanać, kao i u orašastim plodovima, celim žitaricama i obogaćenim žitaricama. Takođe možete uzeti dodatak ishrani.
  • Polinezasićene masne kiseline (omega-3 i omega-6). Studije pokazuju da uzimanje suplementa sa 1 do 2 grama polinezasićenih masnih kiselina može pomoći u smanjenju grčeva i drugih simptoma PMS-a.27 Dobri izvori polinezasićenih masnih kiselina su laneno seme, orasi, riba i zeleno lisnato povrće.

Koji alternativni lekovi mogu pomoći u ublažavanju simptoma PMS-a?

Neke žene prijavljuju olakšanje od simptoma PMS-a pomoću joge ili meditacije. Druge kažu da biljni dodaci pomažu u ublažavanju simptoma. Razgovarajte sa svojim lekarom pre nego što uzmete bilo koji od ovih dodataka. Oni mogu da stupe u interakciju sa drugim lekovima koje uzimate, zbog čega drugi lek neće delovati ili izazvati opasne neželjene efekte. 

Neki biljni suplementi koje žene koriste za ublažavanje simptoma PMS-a uključuju:

  • Crni kohoš. Podzemne stabljike i koren crnog kohoša koriste se sveže ili osušene za pravljenje čaja, kapsula, pilula ili tečnih ekstrakata. Crni kohoš se najčešće koristi za lečenje simptoma menopauze, a neke žene ga koriste za ublažavanje simptoma PMS-a.
  • Konopljika. Osušena zrela bobica konopljike se koristi za pripremu tečnih ekstrakata ili pilula koje neke žene uzimaju za ublažavanje simptoma PMS-a. Žene koje uzimaju hormonsku kontrolu rađanja ili hormonsku terapiju za simptome menopauze ne bi trebalo da uzimaju konopljiku.
  • Ulja jagorčevine. Ulje se uzima iz semena biljke i stavlja u kapsule. Neke žene navode da pilula pomaže u ublažavanju simptoma PMS-a, ali rezultati istraživanja su pomešani.
Najnovije
- Reklama -
Možda bi Vas interesovalo