Urme i dijabetes - da ili ne
Urme i dijabetes - da ili ne

Da, ljudi koji boluju od dijabetesa mogu da jedu urme, ali umereno. Objasnićemo vam i zašto, kao i koje su prenosti konzumacije urmi za ljude koji pate od ove nezgodne bolesti.

Urme su slatko, mesnato voće, koje je plod datula. Obično se prodaju kao sušeno voće, a mogu se jesti samostalno ili u šejkovima, poslasticama i drugim jelima.

Zbog njihove prirodne slatkoće, njihov uticaj na šećer u krvi može zabrinuti one koji imaju dijabetes. Kako se slažu urme i dijabetes? Ovaj članak istražuje mogu li ljudi sa dijabetesom jesti urme, bez negativnih posledica po zdravlje.

Urme sadrže visok nivo šećera, a to je razlog što ljudi koji boluju od dijabetesa nisu sigurni da li smeju da konzumiraju ove slatke plodove (freepik.com)

Zašto su urme razlog za brigu ljudima koji imaju dijabetes?

Urme sadrže puno slatkoće, a relativno su mali zalogaj. Prirodni su izvor fruktoze, vrste šećera koja se nalazi u voću. Svaka sušeni urma bez koštica (oko 24 grama) sadrži 67 kalorija i otprilike 18 grama ugljenih hidrata. 

Održavanje nivoa šećera u krvi može biti izazov kod ljudi sa dijabetesom, a onima koji imaju to stanje obično se savetuje da budu savesni povodom unosa ugljenih hidrata.

S obzirom na visok sadržaj ugljenih hidrata, urme mogu izazvati problem. Međutim, ako se jedu umereno, urme i dijabetes mogu ići zajedno.

Jedna sušena urma sadrži skoro 2 grama vlakana ili 8% dnevne vrednosti koja je potrebna prosečnoj odrasloj osobi. Ovo je značajno, jer dijetalna vlakna pomažu vašem telu da sporije apsorbuje ugljene hidrate, što je posebno važno za ljude koji imaju dijabetes. Što se sporije ugljeni hidrati probavljaju, manja je verovatnoća da će vam šećer skočiti nakon jela.

Urme sadrže visok udeo vlakana koji omogućava sporiju apsorpciju šećera (freepik.com)

Jedno istraživanje pokazuje da ljudi sa dijabetesom nisu imali skokove šećera u krvi nakon što su jeli od 7-10 urmi tokom dana. Međutim, istraživači su primetili da je ovo voće bogato kalorijama, a 100 grama mesnatog ploda urme ima vrednost od približno 314 kalorija.

Takođe je važno napomenuti da urme mogu biti različitih veličina. Na primer, Medjool urme mogu biti otprilike dvostruko veće od ostalih sorti. Osobe koje boluju od dijabetesa će možda želeti da razmotre veličinu porcija u skladu sa veličinom plodova koje konzumiraju.

Jedna sušena urma Medjool, bez koštica, teška 24 g sadrži:

  • 66,5 kalorija
  • 18 g ugljenih hidrata
  • 16 g šećera
  • 1,61 g vlakana

Urme imaju impresivnu nutritivnu vrednost, ali i pored svih važnih vitamina i minerala koje sadrže, one su prilično slatke. Ipak, urme su prepune vlakana, koja pomažu vašem telu da sporije apsorbuje šećer. Kada se jedu umereno, siguran su i zdrav izbor za ljude koji imaju dijabetes.

Kako urme utiču na šećer u krvi?

Glikemijski indeks (GI) je način merenja efekta ugljenih hidrata na nivo šećera u krvi. Meri se na skali od 0 do 100, sa čistom glukozom (šećerom) koja je dodeljena kao 100 – najviši nivo šećera u krvi nakon što pojedete hranu.

Ugljeni hidrati sa niskim glikemijskim indeksom imaju GI 55 ili niži, dok su ugljeni hidrati sa visokim GI rangirani na 70 ili više. Srednji glikemijski indeks ugljenih hidrata stoji tačno u sredini sa GI od 56–69.

Drugim rečima, hrana sa niskim glikemijskim indeksom uzrokuje manje značajne fluktuacije nivoa šećera u krvi i nivoa insulina.

S druge strane, hrana sa visokim glikemijskim indeksom brzo povisuje šećer u krvi. To često može dovesti do pada šećera u krvi, posebno kod ljudi sa dijabetesom, čija tela teže kontrolišu ove varijacije.

Iako izuzetno slatke urme imaju nizak glikemijski indeks (GI) (freepik.com)

Ljudi sa dijabetesom bi uglavnom trebalo da se trude da se pridržavaju hrane sa nižim GI. To im pomaže da upravljaju nivoom šećera u krvi. Kod onih sa dijabetesom tipa 2, šećer se može akumulirati u krvotoku i porasti na opasno visok nivo.

Srećom, uprkos svojoj slatkoći, urme imaju nizak glikemijski indeks. To znači da su, ako se jedu umereno, potpuno bezbedne za ljude koji imaju dijabetes.

Jedna studija ispitivala je glikemijski indeks od 50 grama 5 uobičajenih sorti urmi. Rezultati studije pokazali su da urme generalno imaju nizak glikemijski indeks, između 44 i 53, koji se može malo razlikovati u zavisnosti od vrste urmi.

Nije bilo značajne razlike u glikemijskom indeksu urmi kada se meri kod ljudi sa i bez dijabetesa.

Još jedna korisna mera uticaja hrane na šećer u krvi je glikemijsko opterećenje (GL). Za razliku od glikemijskog indeksa, glikemijsko opterećenje uzima u obzir pojeden deo i količinu ugljenih hidrata u toj određenoj porciji..

Da biste izračunali glikemijsko opterećenje, pomnožite glikemijski indeks hrane sa gramima ugljenih hidrata u količini koju jedete i podelite taj broj sa 100.

To znači da bi dve sušene urme (težine od oko 48 grama) imale oko 36 grama ugljenih hidrata i glikemijski indeks oko 49. To se preračunava u glikemijsko opterećenje od oko 18.

Urme izazivaju srednje glikemijsko opterećenje (GL) (freepik.com)

Ugljeni hidrati sa malim glikemijskim opterećenjem imaju između 1 i 10; srednji ugljeni hidrati su glikemijskog opterećenja između 11 i 19; dok visoki ugljeni hidrati mere 20 ili više GL. To znači da grickalica sastavljena od dve urme ima srednje glikemijsko opterećenje.

Ako imate dijabetes, težite da jedete najviše jednu do dve urme odjednom. Ako ih jedete uz izvor proteina – poput šačice orašastih plodova – to takođe omogućava da se ugljeni hidrati iz urmi probavljaju nešto sporije, što dodatno pomaže u sprečavanju skokova šećera u krvi.

Urme imaju nizak glikemijski indeks (GI), što znači da je manja verovatnoća da će vam povisiti nivo šećera u krvi, što ih čini sigurnim izborom za ljude sa dijabetesom. Štaviše, urme imaju srednji nivo glikemijskog opterećenja (GL), što znači da su 1 ili 2 ploda koja možete konzumirati odjednom dobar izbor.

Završna reč

Urme se mogu pohvaliti impresivnim nutritivnim profilom i prirodnom slatkoćom. Budući da su prirodni izvor fruktoze, one bi mogle da zabrinu ljude koji boluju od dijabetesa.

Međutim, s obzirom na to da imaju nizak glikemijski indeks i srednji nivo glikemijskog opterećenja, bezbedne su za ljude koji imaju dijabetes, ako se konzumiraju umereno – što u prevodu znači ne više od jedne do dve urme po obroku.