0.7 C
Novi Sad
petak, 21 januara, 2022

Šta je kolagen i da li vam je zaista potreban?

Kolagen je najzastupljeniji protein u vašem telu. 

Ima različite važne uloge, uključujući pružanje strukture vašoj koži i pomaže u zgrušavanju krvi.

Poslednjih godina je stekao popularnost kao dodatak ishrani i sastojak šampona i losiona za telo.

Ipak, možda se pitate šta je kolagen, kao i za šta je dobar. Ovaj članak vam daje detaljan pregled ovog važnog proteina.

Šta je kolagen?

Šta je kolagen?

Kolagen je najzastupljeniji protein u vašem telu, koji čini otprilike jednu trećinu njegovog proteinskog sastava.

To je jedan od glavnih građevinskih blokova kostiju, kože, mišića, tetiva i ligamenata. Kolagen se takođe nalazi u mnogim drugim delovima tela, uključujući krvne sudove, rožnjače i zube.

Možete misliti o kolagenu kao o „lepku“ koji sve ove stvari drži zajedno. U stvari, reč potiče od grčke reči „kolla“, što znači lepak.

Šta kolagen radi u ljudskom telu?

Postoji najmanje 16 vrsta kolagena. Četiri glavna tipa su tip I, II, III i IV.

Evo bližeg pogleda na četiri glavna tipa kolagena i njihove uloge u vašem telu:

  • Tip I. Ovaj tip čini 90% kolagena vašeg tela i napravljen je od gusto zbijenih vlakana. Obezbeđuje strukturu kože, kostiju, tetiva, vlaknaste hrskavice, vezivnog tkiva i zuba.
  • Tip II. Ova vrsta je napravljena od labavije zbijenih vlakana i nalazi se u elastičnoj hrskavici, koja oblaže vaše zglobove.
  • Tip III. Ovaj tip podržava strukturu mišića, organa i arterija.
  • Tip IV. Ovaj tip pomaže u filtraciji i nalazi se u slojevima vaše kože.

Kako starite, vaše telo proizvodi sve manje i manje kvalitetnog kolagena.

Jedan od vidljivih znakova toga je vaša koža, koja postaje manje čvrsta i gipka. Hrskavica takođe slabi sa godinama.

Hranljive materije koje povećavaju proizvodnju kolagena

Sav kolagen počinje kao prokolagen.

Vaše telo proizvodi prokolagen kombinovanjem dve aminokiseline — glicina i prolina. Ovaj proces koristi vitamin C.

Možda ćete moći da pomognete svom telu da proizvede ovaj važan protein tako što ćete se pobrinuti da dobijete dosta sledećih hranljivih materija:

  • Vitamin C. Velike količine se nalaze u citrusima, paprikama i jagodama.
  • Proline. Velike količine se nalaze u belancima, pšeničnim klicama, mlečnim proizvodima, kupusu, šparglama i pečurkama.
  • Glicine. Velike količine se nalaze u svinjskoj koži, pilećoj koži i želatinu, ali glicin se takođe nalazi u raznim namirnicama koje sadrže proteine.
  • Bakar. Velike količine se nalaze u mesu, semenkama susama, kakao prahu, indijskim orasima i sočivu.
Hrana bogata kolagenom
Hrana bogata kolagenom (shutterstock.com)

Pored toga, vašem telu je potreban protein visokog kvaliteta koji sadrži aminokiseline potrebne za stvaranje novih proteina. Meso, živina, morski plodovi, mlečni proizvodi, mahunarke i tofu su odlični izvori aminokiselina.

Šta oštećuje kolagen?

Možda je još važnije izbegavati sledeća ponašanja koja uništavaju kolagen:

  • Konzumacija previše šećera i rafinisanih ugljenih hidrata. Šećer ometa sposobnost proizvodnje kolagena. Smanjite potrošnju dodatnog šećera i rafinisanih ugljenih hidrata.
  • Previše sunca. Ultraljubičasto zračenje može smanjiti proizvodnju kolagena. Izbegavajte prekomerno izlaganje suncu.
  • Pušenje. Pušenje smanjuje proizvodnju kolagena. Ovo može umanjiti zarastanje rana i dovesti do pojave bora.
  • Neki autoimuni poremećaji, kao što je lupus, takođe mogu oštetiti kolagen.

Prirodni izvori kolagena u hrani

Kolagen se nalazi u vezivnom tkivu životinjske hrane. Na primer, nalazi se u velikim količinama u pilećoj i svinjskoj koži.

Jedan posebno bogat izvor je bujon od kostiju, koji se pravi kuvanjem kostiju piletine i drugih životinja.

Želatin je u osnovi kuvani kolagen, tako da ima mnogo aminokiselina potrebnih za njegovu proizvodnju.

Međutim, postoji debata o tome da li konzumiranje hrane bogate kolagenom zaista povećava nivoe ovog proteina u vašem telu.

Kada jedete proteine, oni se razlažu na aminokiseline i zatim ponovo sastavljaju, tako da se kolagen koji jedete ne bi direktno preveo u više nivoe u vašem telu.

Prednosti suplemenata kolagena

Dve vrste suplemenata postaju sve popularnije — hidrolizovani kolagen (hidrolizat kolagena) i želatin. Želatin se stvara kada se kolagen kuva.

Oni su već razbili veliki protein na manje peptide, koji se lakše apsorbuju u telu.

Suplementi kolagena dostupni su u obliku želatinskog praha i kapsula
Suplementi kolagena dostupni su u obliku želatinskog praha i kapsula (shutterstock.com)

Ne postoji mnogo studija o suplementima kolagena, ali one koje postoje pokazuju obećavajuće prednosti u sledećim oblastima:

  • Mišićna masa. Studija iz 2019. na rekreativno aktivnim muškarcima pokazala je da kombinacija suplemenata kolagenskih peptida i treninga snage povećava mišićnu masu i snagu više od placeba.
  • Artritis. Studija na životinjama iz 2017. razmatrala je efekte davanja suplemenata kolagena miševima sa posttraumatskim osteoartritisom (PTOA). Rezultati su pokazali da suplementacija može igrati zaštitnu ulogu u razvoju i napredovanju bolesti.
  • Elastičnost kože. Žene koje su uzimale suplement pokazale su poboljšanja u izgledu i elastičnosti kože u studiji iz 2019. Kolagen se takođe koristi u lokalnim tretmanima za poboljšanje izgleda kože minimiziranjem linija i bora.

Neki praktičari alternativne medicine takođe zagovaraju upotrebu suplemenata kolagena za lečenje sindroma propuštanja creva.

Bezbednost i neželjeni efekti

Do danas, postoje ograničene pouzdane informacije o bezbednosti i efikasnosti suplemenata kolagena.

Potencijalni neželjeni efekti želatinskih suplemenata uključuju dugotrajan neprijatan ukus i osećaj težine i žgaravice.

Takođe, ako ste alergični na izvor dodatka kolagena, mogli biste imati alergijsku reakciju.

Kako uzimati suplemente kolagena?

Kolagen peptid dolazi u prahu koji se lako može dodati u hranu.

Peptidni oblik se ne želira, tako da ga možete mešati u smutije, supe ili peciva bez uticaja na njihovu teksturu.

Možete koristiti želatin da napravite domaći žele ili gumene bombone.

Kada razmišljate o suplementima, trebalo bi da tražite izvor visokog kvaliteta. Dostupan je i morski kolagen koji se pravi od riblje kože.

Druge upotrebe

Kolagen ima mnogo upotreba, od hrane do lekova do proizvodnje.

Hiljadama godina kolagen se koristio za stvaranje lepka. Danas se još uvek koristi za pravljenje žica za muzičke instrumente.

U hrani, kolagen se zagreva da bi se stvorio želatin i koristi se za pravljenje omotača za kobasice. U oblasti medicine, koristi se kao filer u plastičnoj hirurgiji i zavoj za teške opekotine.

Zaključak

Kolagen je važan protein koji obezbeđuje strukturu za mnoge delove tela.

Zanimljivo je da hrana i hranljivi sastojci koje jedete mogu pomoći vašem telu da napravi ovaj protein.

Alternativno, suplementi kolagena mogu biti korisni. Neke preliminarne studije pokazuju da mogu poboljšati kvalitet kože, funkciju mišića i smanjiti bol povezan sa osteoartritisom.

Najnovije
- Reklama -spot_img
- Reklama -
Možda bi Vas interesovalo