Đumbir - Zdravlje u malom korenu
Đumbir - Zdravlje u malom korenu

Đumbir ne samo da dodaje ukus hrani – već je i pun hranljivih materija. Ljudi su koristili koren đumbira za kuvanje i lečenje hiljadama godina.

Drevni zapisi iz Rima, Grčke, Kine i arapskih zemalja opisuju upotrebu đumbira kao leka. Bio je posebno popularan u azijskoj medicini kao tretman za stomačne probleme, uključujući mučninu i dijareju. Druge tradicionalne medicinske upotrebe đumbira uključuju lečenje bolova u mišićima i zglobovima, lečenje simptoma prehlade i gripa, ublažavanje bolova u stomaku, menstrualnih grčeva i opekotina kože. 

Danas ljudi i dalje smatraju đumbir prirodnim načinom za smirivanje uznemirenog želuca, a postoje i istraživanja koja potvrđuju njegove zdravstvene koristi. Đumbir se takođe koristi u kulinarstvu, u brojnim savremenim receptima.

Šta je đumbir?

Đumbir je tropska cvetna biljka koja je prvobitno rasla u jugoistočnoj Aziji, ali je sada široko rasprostranjena i uzgaja se širom sveta. Klasifikovan je kao član porodice Zingiberaceae, što ga čini bliskim srodnikom kurkume. Naučni naziv za đumbir je Zingiber officinale, za koji se smatra da potiče od sanskrtskog naziva za začin (singabera).

Listnata biljka naraste do metar visine i proizvodi grozdove zelenkasto-ljubičastog cveća. Đumbirov koren ili rizom je deo koji se koristi kao začin ili pomoć u lečenju. U zavisnosti od sorte, unutrašnjost korena može biti žuta, crvena ili bela. Bere se izvlačenjem cele biljke iz zemlje, uklanjanjem lišća i čišćenjem korena.

Đumbir se može koristiti kao svež ili sušen koren (freepik.com)

Đumbir se može jesti svež, osušen i se može čuvati kao začin, a od njega se mogu napraviti tablete, kapsule i tečni ekstrakti. U korenu se nalazi oko 2% eteričnog ulja, koje se koristi u kozmetičkoj industriji kao miris u sapunima i kozmetičkim proizvodima.

Nutritivna vrednost đumbira

U đumbiru ima mnogo različitih hranljivih sastojaka, vitamina i minerala.

1 kašika svežeg đumbira sadrži:

Kalorije4.8 kcal
Ugljeni hidrati1.07 grama
Šećeri1 gram
Vlakna12 grama
Proteini11 grama
Masti0.05 grama
Sadržaj hranljivih sastojaka u 1 kafenoj kašičici svežeg đumbira

Vitamini i minerali prisutni u svežem đumbiru u tragovima:

  • Vitamin B3 i B6
  • Gvožđe
  • Kalijum
  • Vitamin C
  • Magnezijum
  • Fosfor
  • Cink
  • Folati
  • Riboflavin
  • Niacin

Đumbir se smatra bezbednim i hranljivim kada se konzumira kao deo zdrave i izbalansirane ishrane. Koncentrovani dodaci isporučuju hemijska jedinjenja korena u većim dozama i rizikuju da izazovu moguće neželjene efekte, poput žgaravice, gasova ili dijareje.

Koje su zdravstvene koristi đumbira?

Đumbir sadrži više od 400 hemijskih jedinjenja, ali istraživači veruju da su jedinjenja gingerola odgovorna za zdravstvene koristi korena. Oni su takođe odgovorni za njegov miris i ukus. Gingerol ima moćna antioksidativna i protivupalna svojstva koja mogu pomoći telu na različite načine.

Smiruje uznemireni stomak

Veruje se da hemijska jedinjenja u đumbiru ublažavaju bol u stomaku i pomažu varenje. Savremena istraživanja pronašla su dokaze da je đumbir koristan za uznemireni stomak.

Đumbir se dugo predlagao kao lek za ublažavanje jutarnje mučnine tokom trudnoće – studije su pokazale da je to siguran i verovatno efikasan način za smanjenje mučnine.

Ali njegova sposobnost da pomogne kod stomačnih problema prevazilazi trudnoću. Đumbir takođe može pomoći u ublažavanju mučnine i povraćanja nakon operacije i kod ljudi koji prolaze kroz hemoterapiju. 

Konzumacija đumbira može poboljšati simptome loše probave pomažući da se želudac brže isprazni. Jedno malo istraživanje pokazalo je da uzimanje 1,2 g kapsula đumbira pre obroka ubrzava proces varenja kod ljudi sa lošom probavom.

Smanjuje upalu

Đumbir se ponekad uzima kao dodatak za reumatoidni artritis i osteoartritis (dva bolna stanja koja uzrokuju oštećenje zglobova). Budući da đumbir deluje protivupalno, takođe može ublažiti bolove u zglobovima zbog upale izazvane artritisom.

Brojni su načini da dodate đumbir u vašu ishranu – čaj od đumbira je jedan od njih (freepik.com)

Starija studija pokazala je da su ljudi sa osteoartritisom kolena koji su uzimali ekstrakt đumbira imali manje bolova i koristili su manje lekove protiv bolova. Ali ipak su doživeli blagu želučanu tegobu zbog veće koncentracije ekstrakta đumbira. 

Snižava šećer u krvi

Dodavanje đumbira u vašu ishranu moglo bi poboljšati nivo šećera u krvi i smanjiti rizik od razvoja dijabetesa tipa 2. U jednoj studiji o ljudima sa dijabetesom tipa 2, istraživači su otkrili da su oni koji su uzimali 1600 miligrama (mg) đumbira u prahu 12 nedelja poboljšali osetljivost na insulin, smanjili trigliceride i smanjili ukupni holesterol u poređenju sa kontrolnom grupom.

Druga studija je otkrila da 2 g dodatka đumbira u prahu dnevno značajno snižava šećer u krvi natašte kod ljudi sa dijabetesom tipa 2.

Smanjuje rizik od raka

Koren đumbira bi mogao biti moćno oružje u borbi protiv raka. Istraživači su pronašli dokaze da gingerol (aktivno jedinjenje u đumbiru) ima sposobnost borbe protiv raka. Naime, može pomoći u prevenciji i lečenju raka gastrointestinalnog trakta. Njegov visok sadržaj antioksidanata verovatno je odgovoran za borbu protiv rasta ćelija raka. U stvari, antioksidansi u đumbiru mogu čak pomoći u usporavanju procesa starenja. 

Ublažava menstrualne grčeve

Što se tiče menstrualnog bola, đumbir bi zapravo mogao biti jednako efikasan kao lekovi protiv bolova, poput Brufena (ibuprofena). Jednom je studija pokazala da su žene koje su uzimale kapsule đumbira od 250 mg četiri puta dnevno imale isto ublažavanje bola kao i one koje su uzimale 250 mg mefenamske kiseline ili 400 mg ibuprofena četiri puta dnevno.

Skraćuje vreme prehlade ili je sprečava

Često razmišljamo o soku od pomorandže kao piću za sprečavanje prehlade, ali sveži sok od đumbira može biti bolji izbor. Koren ima efekat zagrevanja, za koji se veruje da pomaže kod simptoma prehlade. Pijenje đumbira može vas zagrejati, a takođe pomaže i organizmu da se znoji i da se reši infekcija. 

Pored mnogih drugih prednosti, gingerol može pomoći u sprečavanju infekcija. Jedna studija je pokazala da svež đumbir može biti efikasan protiv respiratornog sincicijskog virusa (HRSV), uobičajenog uzroka simptoma sličnih prehladi i respiratornih infekcija. 

Konzumacija đumbira (gingerol i shogaol) može pomoći u borbi protiv prehlade jer mogu sniziti temperaturu, smanjiti bol i suzbiti kašalj. 

Kako uključiti đumbir u svakodnevnu ishranu?

Postoji toliko mnogo različitih načina uživanja u đumbiru – od pijuckanja čaja do dodavanja glavnom jelu. Zaista, možete ga koristiti za aromatizovanje slatke i slane hrane.

Kada kupujete đumbir kako biste ga dodali jelu, zdravije je odlučiti se za svež koren, a ne za osušeni oblik u prahu. Na taj način ćete dobiti više gingerola. Koren treba da bude gladak i čvrst, bez smežuranih delova i plesni. Ogulite smeđi sloj kože nožem kojim obično ljuštite povrće, a zatim ga isecite ili isecite na bilo koji način koji želite.

Đumbir možete koristiti kako biste dodali ukus sledećim jelima:

  • Marinade za meso i ribu
  • Nudle inspirisane azijskom hranom
  • Domaći preliv za salatu
  • Supe
  • Smoothies
  • Jela od slatkog krompira (batata) i šargarepe
  • Čaj – skuvajte ga u vreloj vodi ili dodajte limun i malo šećera
  • Kokteli
  • Pečeni deserti

Kiseli đumbir se često kombinuje sa sušijem ili se nalazi u jelima od ramena. Dobro ide i u salate ili supe. Možete ga kupiti u tegli ili sami napraviti kod kuće.

Ako ne možete da nabavite svež đumbir, začin u prahu će biti pristojna zamena. U ovom slučaju, ukus i miris će biti drugačiji, pa ćete želeti da koristite manje količine. Oko ¼ kašičice đumbira u prahu jednako je 1 kašičici svežeg đumbira. Đumbir u prahu se češće koristi pri pečenju u rerni.