7 razloga zašto treba da jedete krastavce

34

Iako se obično smatra povrćem, krastavac je zapravo voće.

Sadrži korisne hranljive sastojke, kao i određena biljna jedinjenja i antioksidante koji mogu pomoći u lečenju, pa čak i u sprečavanju nekih oboljenja.

Takođe, krastavci su niskokalorični i sadrže veliku količinu vode i rastvorljivih vlakana, što ih čini idealnim za pospešivanje hidratacije i pomoć u mršavljenju.

Svakodnevna konzumacija krastavaca u sezoni doneće vam brojne zdravstvene blagodati (freepik.com)

Ovaj članak detaljnije razmatra neke od glavnih zdravstvenih blagodati konzumacije krastavaca.

1. Krastavci sadrže veliku količinu hranljivih sastojaka 

Krastavci imaju malo kalorija, ali mnogo važnih vitamina i minerala.

Neoguljeni sirovi krastavac od 300 grama sadrži sledeće:

Kalorije45 kcal
Ukupan sadržaj masnoće0 grama
Ugljeni hidrati11 grama
Proteini2 grama
Vlakna2 grama
Vitamin C14% RDA
Vitamin K62% RDA
Magnezijum10% RDA
Kalijum13% RDA
Mangan12% RDA
Sadržaj hranljivih sastojaka u 300 grama neoljuštenih krastavaca

Tipična količina porcije krastavaca je trećina navedene gramaže, oko 100g po obroku, te bi konzumacija standardne porcije obezbedila oko jedne trećine gore navedenih hranljivih sastojaka.

Pored toga, krastavci imaju visok sadržaj vode. Tačnije, krastavci se sastoje od oko 96% vode.

Kako bi iskoristili maksimalni potencijal sadržaja hranljivih sastojaka, krastavce treba jesti neoguljene. Ljuštenjem se smanjuje količina vlakana, kao i određenih vitamina i minerala.

Krastavci sadrže malo kalorija, ali puno vode i neke važne vitamine i minerale. Konzumacija krastavaca sa korom pruža maksimalnu količinu hranljivih sastojaka.

2. Sadrže antioksidante

Antioksidanti su molekuli koji blokiraju oksidaciju, hemijsku reakciju koja formira visoko reaktivne atome sa nesparenim elektronima poznatim kao slobodni radikali.

Akumulacija ovih štetnih slobodnih radikala može dovesti do nekoliko vrsta hroničnih bolesti . U stvari, oksidativni stres izazvan slobodnim radikalima povezan je sa rakom i bolestima srca, pluća i autoimunim bolestima.

Voće i povrće, uključujući krastavce, posebno su bogati korisnim antioksidantima koji mogu smanjiti rizik od ovih stanja.

Jedno istraživanje merilo je antioksidativnu snagu krastavca, tako što je krastavac u prahu dodalo ishrani 30 starijih odraslih osoba. Na kraju 30-dnevnog ispitivanja, krastavac u prahu izazvao je značajan porast nekoliko markera antioksidativne aktivnosti i poboljšao antioksidativni status. Međutim, važno je napomenuti da je krastavac u prahu korišćen u ovoj studiji verovatno sadržavao veću dozu antioksidanata nego što biste konzumirali u tipičnoj porciji svežih krastavca.

Druga studija epruvete istraživala je antioksidativna svojstva krastavaca i otkrila da oni sadrže flavonoide i tanine, dve grupe jedinjenja koja su posebno efikasna u blokiranju štetnih slobodnih radikala.

Krastavci sadrže antioksidante, uključujući flavonoide i tanine, koji sprečavaju akumulaciju štetnih slobodnih radikala i mogu smanjiti rizik od hroničnih bolesti.

3. Krastavci poboljšavaju hidrataciju

Voda je presudna za pravilno funkcionisanje ljudskog tela i igra brojne važne uloge u njemu. Uključena je u procese poput regulacije temperature i transporta otpadnih proizvoda i hranljivih sastojaka. U stvari, pravilna hidratacija može uticati na sve, od fizičkih performansi do metabolizma.

Dok većinu svojih potreba za tečnošću podmirujete pijenjem vode ili drugih tečnosti, neki ljudi mogu dobiti čak 40% ukupnog unosa vode iz hrane.

Voće i povrće naročito mogu biti dobar izvor vode u vašoj ishrani.

U jednoj studiji procenjen je status hidratacije i prikupljeni su zapisi o ishrani za 442 dece. Otkrili su da je povećan unos voća i povrća povezan sa poboljšanjem statusa hidratacije.

Budući da su krastavci sastavljeni od oko 96% vode, oni su posebno efikasni u poboljšavanju hidratacije i mogu vam pomoći da podmirite dnevne potrebe za tečnošću.

Krastavci se sastoje od oko 96% vode, što može poboljšati hidrataciju organizma i pomoći vam da podmirite dnevne potrebe za tečnošću.

4. Krastavci mogu da pomognu u gubitku kilograma

Krastavci mogu da vam pomognu da izgubite kilograme na nekoliko različitih načina.

Pre svega, oni sadrže malo kalorija, a izazivaju osećaj sitosti.

Porcija od 100 grama krastavca sadrži samo 16 kalorija, dok ceo krastavac od 300 grama sadrži samo 45 kalorija.

To znači da možete da jedete puno krastavaca, a da ne skladištite dodatne kalorije koje dovode do povećavanja telesne težine.

Krastavci mogu dodati svežinu i ukus salatama, sendvičima i prilozima, a mogu se koristiti i kao zamena za više kalorične alternative.

Želite da smršate? Uključite krastavce u ishranu! (freepik.com)

Dalje, visok sadržaj vode u krastavcima takođe može pomoći u gubitku kilograma.

Jedna analiza koja je uključivala 3.628 ljudi, pokazala je da je konzumacija hrane sa visokim sadržajem vode i niskim sadržajem kalorija povezana sa značajnim smanjenjem telesne težine.

Krastavci imaju malo kalorija, a puno vode i mogu se koristiti kao niskokalorični dodatak mnogim jelima. Ova svojstva krastavaca mogu pomoći u gubitku kilograma.

5. Mogu sniziti nivoe šećera u krvi

Nekoliko studija na životinjama i epruvetama otkrilo je da krastavci mogu pomoći u smanjenju nivoa šećera u krvi i sprečiti neke komplikacije dijabetesa.

Jedna studija na životinjama ispitivala je efekte različitih biljaka na šećer u krvi. Pokazano je da krastavci efikasno smanjuju i kontrolišu nivo šećera u krvi.

Druga studija na životinjama izazvala je dijabetes kod miševa, a zatim ih je dopunila ekstraktom kore krastavaca. Kora krastavca preokrenula je većinu promena povezanih sa dijabetesom i prouzrokovala smanjenje šećera u krvi.

Pored toga, jedno istraživanje epruvete pokazalo je da krastavci mogu biti efikasni u smanjenju oksidativnog stresa i sprečavanju komplikacija povezanih sa dijabetesom.

Međutim, trenutni dokazi su ograničeni na studije na epruvetama i životinjama. Potrebna su dalja istraživanja kako bi se utvrdilo kako krastavci mogu uticati na šećer u krvi kod ljudi.

Studije na epruvetama i životinjama pokazuju da krastavac može pomoći u smanjenju šećera u krvi i sprečiti komplikacije povezane sa dijabetesom, mada su potrebna dodatna istraživanja.

6. Krastavci poboljšavaju rad sistema za varenje

Konzumacija krastavaca može vam pomoći da redovno imate stolicu.

Dehidracija je glavni faktor rizika za zatvor, jer može promeniti ravnotežu vode u organizmu i otežati prolaz stolice.

Krastavci sadrže puno vode i pospešuju hidrataciju. Ako ostanete hidrirani, možete poboljšati konzistenciju stolice, sprečiti zatvor i pomoći u održavanju pravilnog funkcionisanja sistema za varenje.

Štaviše, krastavci sadrže vlakna koja pomažu u regulisanju rada creva.

Konkretno, pektin, vrsta rastvorljivih vlakana koja se nalazi u krastavcima, može pomoći u povećanju učestalosti pokretljivosti creva.

Jedna studija je imala 80 učesnika koji su u ishranu dodali pektin. Otkrilo se da je pektin ubrzao kretanje crevnih mišića, sve dok je hranio korisne bakterije u crevima koje poboljšavaju zdravlje organa za varenje.

Krastavci sadrže veliku količinu vlakana i vode, što može pomoći u sprečavanju zatvora i poboljšati peristatiku creva.

7. Jednostavno ih je dodati u ishranu

Blagi, sa izrazito oštrim i osvežavajućim ukusom, krastavci se obično jedu sveži ili kiseli, u svemu, od salata do sendviča.

Krastavci se takođe jedu sirovi kao niskokalorična grickalica ili se mogu kombinovati sa prelivom od humusa, maslinovog ulja, soli ili salate kako bi se dodalo malo više ukusa. Uz samo malo kreativnosti, u krastavcima se može uživati na mnogo načina.

Krastavci se mogu jesti sveži ili kiseli. U njima možete uživati kao u niskokaloričnoj grickalici ili ih možete koristiti za dodavanje ukusa raznim jelima.

Završna reč

Krastavci su osvežavajući, hranljivi i neverovatno svestrani dodatak bilo kojoj dijeti. Oni sadrže malo kalorija, ali zato imaju mnogo važnih vitamina i minerala, kao i visok sadržaj vode.

Konzumacija krastavaca može dovesti do mnogih potencijalnih zdravstvenih koristi, uključujući gubitak težine, uravnoteženu hidrataciju, pravilno varenje i niži nivo šećera u krvi.