29.6 C
Novi Sad
utorak, 5 jula, 2022

Šta je psilijum i kako se koristi?

Možda ste čuli da pobornici zdrave ishrane spominju psilijum i njegove blagodeti za zdravlje i održavanje telesne težine. Šta je tačno psilijum, koje namirnice ga sadrže, na koje funkcije organizma ima blagotvorno dejstvo i da li ga svi mogu koristiti odgovaramo u nastavku.

Šta je psilijum?

Psilijum je oblik rastvorljivih vlakana dobijenih iz ljuski semena psilijuma (Plantago ovata). Ova biljka je poreklom iz Azije i raste pretežno u Indiji, ali se može naći širom sveta. Dostupna je i kod nas, u prodavnicama zdrave hrane i većim marketima.

Nekim ljudima je potreban dodatak vlaknana u ishrani, kao što je psilijum, da bi pomogao u nizu zdravstvenih problema. Kao izvor rastvorljivih vlakana, psilijum usporava varenje, što omogućava telu da apsorbuje hranljive materije iz namirnica koje ste uneli u organizam, dok one prolazi kroz stomak i creva.

Postoje četiri vrste rastvorljivih vlakana:

  • Pektini. Nalaze se u voću, povrću i mahunarkama
  • Beta-glukan. Nalazi se u žitaricama kao što je ovas.
  • Inulin. Dostupan u cikoriji, artičokama, luku, proteinskim pločicama itd.
  • Prirodne gume. Nalaze se u nekim morskim algama i nekim semenkama; psillium spada u ovu kategoriju

Psilijum je sličan drugim izvorima rastvorljivih vlakana koji se nalaze u hrani kao što su ovsene pahuljice, ječam, orasi, semenke, pasulj, sočivo, grašak i još neko voće i povrće. Baš kao i pomenute namirnice, psilijum privlači vodu dok prolazi kroz probavni sistem i pretvara se u supstancu nalik gelu koja pomaže u varenju.

Za šta je dobar psilijum?

Rastvorljiva vlakna mogu biti korisna kod širokog spektra zdravstvenih problema, uključujući zatvor, visok holesterol, sindrom iritabilnog creva (IBS) i dijabetes.

Zatvor

Povećanje unosa rastvorljivih vlakana pomaže redovnosti stolice, odnosno redovnom pražnjenju creva. Dok psilijum prolazi niz digestivni trakt, on apsorbuje vodu u crevima, nabubri i doprinosi formiranju stolice nalik gelu koja je meka i lako se izlučuje.

Visok holesterol

Dodavanje rastvorljivih vlakana ishrani može pomoći u smanjenju holesterola. 

Rastvorljiva vlakna ometaju apsorpciju žučnih kiselina u crevima, što primorava izlučivanje žučne kiseline stolicom. Da bi nadoknadila izgubljenu žučnu kiselinu, jetra mora da koristi holesterol. U ovom procesu, nivoi LDL „lošeg“ holesterola se smanjuju. 

Konzumiranje 5 do 10 grama rastvorljivih vlakana dnevno može smanjiti vaš ukupan holesterol i LDL holesterol.

Sindrom iritabilnog creva (IBS)

Istraživanja su pokazala da suplementi vlakana (posebno psilijum) smanjuju simptome povezane sa sindromom iritabilnog creva.

IBS je uobičajen hronični gastrointestinalni poremećaj. Rašireno je mišljenje da je unos premalo dijetalnih vlakana jedan od uzroka koji doprinosi ovom poremećaju. Veruje se da kod ljudi sa IBS-om rastvorljiva vlakna izazivaju manje bolova u stomaku i nadimanja stomaka nego nerastvorljiva vlakna.

Dijabetes

Neka istraživanja sugerišu da rastvorljiva vlakna kao što je psilijum mogu pomoći ljudima sa dijabetesom tipa 2 da kontrolišu nivo šećera u krvi. Konkretno, istraživači su otkrili da uzimanje psilijuma pre obroka može značajno da poboljša nivo glukoze u krvi (šećera) natašte kada imate dijabetes tipa 2.

Održavanje težine i mršavljenje

Rastvorljiva vlakna pomažu da se osećate sito nakon obroka. To vam može pomoći da sprečite prejedanje i omogućava vam da bolje kontrolišete svoju težinu. Dodatak psilijuma takođe može pomoći da se osećate manje gladno između obroka.

Kako se koristi psilijum?

psilijum u vodi
Psilijum možete konzumirati razmućen u vodi, samo obratite pažnju da unosite dovoljno tečnosti tokom dana (shutterstock.com)

Psilijum dolazi u brojnim oblicima – u vidu praha, granula, kapsula ili tečnosti. Uzmite samo preporučenu dozu i budite sigurni da pijete adekvatnu količinu tečnosti koja je potrebna za tu dozu. Bez adekvatne količine tečnosti, možete dobiti zatvor ili razviti opstrukciju creva.

Ako niste navikli da uzimate psilijum, najbolje je da počnete sa malom dozom, kao što je 1/2 kašičice praha u čaši vode od 200ml jednom dnevno. Postepeno, možete povećavati dozu po potrebi.

Preporučeni unos vlakana je 25 grama dnevno za žene i 38 grama dnevno za muškarce (odrasle osobe od 21 do 50 godina). Starije osobe imaju tendenciju da unose manje kalorija, pa je preporuka za žene i muškarce starije od 50 godina 21 gram, odnosno 30 grama dnevno.

Psillium treba uzimati najmanje jedan sat pre bilo kog leka ili dva do četiri sata nakon toga jer može da ometa apsorpciju tih lekova.

Iako alergijske reakcije nisu uobičajene, neki ljudi su veoma osetljivi na psilijum. Obratite se lekaru ako dobijete znake alergije kao što su koprivnjača, otežano disanje, oticanje lica, usana, jezika ili grla.

Mogući neželjeni efekti psilijuma

Postoji nekoliko uobičajenih neželjenih efekata koji se mogu javiti prilikom uzimanja suplemenata vlakana, uključujući gasove i nadimanje.

Važno je da pijete dovoljno tečnosti dok uzimate psilijum, inače možete pogoršati zatvor ili grčeve koje vlakna treba da ublaže. Popijte najmanje jednu čašu vode kada uzimate psilijum i najmanje šest do osam čaša tokom dana.

Fizička aktivnost takođe pomaže u smanjenju rizika od zatvora kada uzimate psilijum.

Neki ljudi imaju teške ili alergijske reakcije na psilijum. Ako imate bilo koji od sledećih simptoma nakon uzimanja suplementa, odmah se obratite svom lekaru:

  • Problema sa disanjem
  • Bol u stomaku
  • Problemi sa gutanjem
  • Osip
  • Svrab
  • Mučnina i povraćanje

Osobe sa određenim zdravstvenim stanjima treba da izbegavaju uzimanje psilijuma. Ako imate grčeve creva, otežano gutanje, bolest bubrega ili suženje ili opstrukciju bilo gde u vašem digestivnom traktu, razgovarajte sa lekarom pre nego što počnete da koristite suplemente rastvorljivih vlakana. 

Deca ne bi trebalo da uzimaju psilijum osim ako im to ne preporuči lekar.

Najnovije
- Reklama -spot_img
- Reklama -
Možda bi Vas interesovalo